Celuk, Mas

15 september 2017 - Celuk, Indonesië

Stipt 08:30 uur na een heerlijk ontbijt naar de Barong dansvoorstelling: pemaksan barong denjalan in Batubulan. Staat niet op Tripadvisor, maar wel op sites met bali-dance en op youtube. Wij snappen nu waarom. We zijn ruim op tijd zodat we achter de schermen ook wat mee kunnen krijgen van de voorbereidingen (kleding, opmaken, details). Een orkestje van heren op leeftijd speelt Gamelan muziek op de authentieke instrumenten en het verhaal kan beginnen. Spectaculair qua kleding, opmaken, kleuren en performance. Ik zal een paar foto’s op de blogger zetten, maar bij goede internet connectie ook wat videobeelden toevoegen. Het weer is prachtig, zonnetje, dus de kleuren komen bij deze openlucht-voorstelling van ruim een uur prachtig uit.

Daarna krijgen we uitleg over het leven van een Balinese familie op hun compound. De entree, de tempel, het ouderlijk huis (met de oudjes op de foto), huis van de oudste zoon, de keuken, diverse andere zaken. Er woonden daar in totaal 3 mannen en 5 vrouwen, totaal 8 personen. Alles heeft zijn betekenis en wordt volgens traditie overal zo ingedeeld.

Vervolgens naar het dorpje Mas, waar de specialiteit de houtsnijkunst is. De jongere broer van Gutsi laat ons e.e.a. zien. Beetje uitleg over de opleiding tot master in de houtsnijkunst, technieken en materialen hebben we in de auto al gehad van Gutsi, die zelf het masterniveau behaald heeft. (officieel geregistreerd en in een soort vakbond verenigd). Schitterende stukken, waarbij we duidelijk aangeven nu niets te willen kopen. Dat wordt schoorvoetend geaccepteerd. Er stonden overigens stukken bij van duizenden mischien wel tienduizende euro’s. Een prachtig beeld van man en vrouw van ongeveer 30 cm hoog koste $ 1750,- per stuk, maar daar ging nog wel 20% korting en pingelen vanaf. Zit weken handwerk aan vast. Misschien wel een idee voor een cadeau bij pensionering. Misstaat niet naast de bronzen werken van Kees Verkade die we hebben. Maar nu even niet.

Lunch weer op een aardige plek, maar qua uitzicht over de rijstvelden niet zo spectaculair als gisteren.

Tot slot nog een kwekerij bezocht, want het was ons opgevallen dat die er toch heel anders uitzien dan de Nederlandse. Honderden verschillende soorten planten en bloemen. Een perkje bevat in het midden een grotere plant (hoe het wordt) en daaromheen in potjes de jongelingen.

We eindigen rond een uur of 3 bij het hotel, waar we hartelijk afscheid nemen van het duo dat zo goed voor ons heeft gezorgd. We beloven e-mail contact (wetransfer voor de foto’s) en kunnen een ieder die Bali bezoek Gutsi Bali aanbevelen (we hebben mobiele telefoon en e-mail). Hij geeft ook persoonlijke begeleiding zonder Asian Trails. Een echte ZZP-er dus.

Zwembadje, telefoon via Whats App met Suzanne in Thailand (Roderick is gelukkig weer goed opgeknapt). Daarna wandelingetje en lekker buiten de deur gegeten.

Nu 2 ½ dag uitrusten en misschien nog wat snorkelen.