de oversteek Java>Bali

11 september 2017 - Lovina Beach, Indonesië

Vanmorgen vroeg weer op pad. Aangegeven dat ik graag nog een school op de foto wilden zetten, met al de kinderen in uniform.

Meteen in Kaibaru al prijs: middelbare school met bij de entree politie voor de oversteek op straat om het verkeer te regelen en alle jongelui te voet en op scooter in lichtblauw uniform. Maar een half uurtje later was er een basisschool waar de openings ceremonie van de dag bezig was. Gestopt, even 2 fotootjes maken? Nee, ik moest even blijven kijken hoe dat ging. Kinderen militair opgesteld, zongen volkslied en moesten afsluiten met een soort “geeft acht” en “brengt groet”. Daarna werd er nog een prijsuitreiking gedaan. Ik moest van de hoofdonderwijzeres (“coordinator”) erbij komen! Moest de beker van de eerste prijs uitreiken, wat zij normaal doet. En weer met iedereen op de foto. Edwin vertelde me dat ze het buitengewoon vonden dat een toerist hier aandacht voor had en dat de taak die ik mocht volbrengen bijzonder eervol was.

Daarna op pad naar de haven Ketapang voor de oversteek naar Bali. Edwin vertelde dat hij slecht geslapen had en verontschuldigde zich dat hij constant aan het bellen was. Zijn oudste broer (63) was gister om 17:38 ingeslapen (diabetes, nierinsufficientie, 2x per week dialyse). Een verdrietig verlies, maar het lijden was ondraaglijk en het werd als een zegen gezien dat Allah hem tot zich geroepen had. De teraarde bestelling moet  volgens Islamitische traditie binnen 24 uur plaatsvinden. Hij had naar de familie aangegeven er niet bij te kunnen zijn, want ook als hij gisteravond al was vertrokken had hij tenminste 2 ½ dag reizen nodig gehad om thuis te komen bij de familie. Dus gewoon door met ons naar Lovina.

De overtocht was zeker niet onaardig. Er liggen daar meer dan een dozijn ouwe boten, deels voor vrachtwagens, deels voor kleinere vervoersmiddelen. Drukte viel wel mee, we waren binnen een kwartier aan boord voor een tochtje in de heerlijke zon en zeewind van zo’n drie kwartier bracht ons in  Gilimanuk.

Op Bali de welkomstboog gezien, en de bedeplaats waar men bij het verlaten van het eiland als Balinees bid voor een veilige reis en ook weer rapporteert  als men goed is teruggekomen.

Daarna nog een heerlijke lunch in een locaal restaurantje aan zee met onze gids en chauffeur. Onze dank uitgesproken voor de goede zorgen en een fooi gegeven conform het advies van het reisbureau. Daarna afgeleverd in het hotel.

Ziet er prima uit, zeewater is louw, bodem niet geschikt om te lopen. Snorkelen even buitengaats (100m) en er is van alles te zien. Heerlijk in de zon, kopje capuccino/espresso van het uitstekende type en vanavond dineren  aan zee, aan het strand. Gelukkig gaat het met Sil vandaag voor het eerst eigenlijk helemaal normaal.

Wel nog wat zorgen over het vervolg, want er was geen gids/chauffeur te zien. Van de receptie van het hotel gaan ze nog bellen met de organisatie (nog voor het diner belde de receptioniste rond 19:00 netjes op: om 09:00 morgenochtend worden we opgehaald.)

1. Ma en Pa.:
    11 september 2017
    Staat je goed Sil die bloemen opmaak.
    En was dat ook een vernieuwde huwelijks aanzoek?
    Ziet er allemaal mooi uit.
    Gr.Pa en Ma.
  2. Ma en Pa.:
    11 september 2017
    Fijn dat Sil weer lekker in der vel zit en weer goed kan eten. Op de foto aan tafel was dat ook te zien. Het wil ook wat zeggen dat jullie betrokken zijn bij diverse activiteiten. Hier is het herfst weer, balen.
    Louis heeft er al weer 17 bestralingen v/d 24 er op zitten. Geniet verders en tot hoors. Op 54 alles goed. Pa