op weg naar Ubud

12 september 2017 - Ubud, Indonesië

Om 08:45 uur stonden gids en chauffeur bij het hotel. De gids met oranje Asiantrails shirt, maar voor de rest in traditionele Sarong en Balinese hoofdtooi. De chauffeur is een goedlachse man, boom van een kerel, maar wel kort afgezaagd. Auto is wat ruimer nog, een MPV van Suzuki. Meer beenruimte.

De gids introduceert de Balinese cultuur, die vooral gestoeld is op Hindoeïsme (90% van de bevolking) en verdraagzaamheid. Hij vertelt veel over de gebruiken. Zo wordt er elke dag 2-3 maal gebeden/gedankt voor van alles. Hij heeft zelf gebeden voor zijn ouders (want dat is heilig), voor een goede dag voor zichzelf en zijn team maatje de chauffeur en tot slot ook voor ons. Dat we een mooie dag moge hebben. Bij ieder huis staat een tempeltje, bij iedere attractie wel meerdere van die kleine zuiltjes, waar dan een offer in of op wordt geplaatst. Hindoe wordt qua waardes echt van generatie op generatie overgegeven. De oudste zoon (ook al is hij niet het oudste kind) heeft de plicht (en de eer) voor zijn ouders te zorgen als die zelf niet meer in hun onderhoud kunnen voorzien. Eerst komen de goden (de drie-eenheid van de schepper, de verdediger en de vernietiger), dan de ouders en dan pas de rest. Verdraagzaamheid en vrede is echt nummer 1 in het hart van de Hindoe. Het is een wel indringend, maar niet opdringend gebracht en zeer interessant. Geeft kleur aan de dag.

Eerst de Gitgit waterval, waar we veel mooi natuurgeweld hebben gezien.

Daarna richting twee meren, met elkaar verbonden als een tweeling, lake Buyan en Tamblinglan met in een dorpje bezoek aan de districts markt (overdag binnen, maar 24/24 open en ’s avonds buiten). Prachtige kleuren met bloemen, fruit, groenten en van alles en nog wat.

De volgende stop is Lake Beratan met de prachtige, deels in het water gelegen tempel Pura Ulan Danu. De gids maakt tussendoor overal foto van ons tweetjes.

Daarna op zijn voorstel al bezoek aan een tempel van de koning die morgen op het programma staat, maar op onze weg ligt: Taman Ayun, ook weer een plaatje.

Lunch op een mooie locatie en daarna richting het hotel het Alaya Resort. Een plaatje, prachtige kamer met schitterende open badkamer met riant bad en douche. Prachtig balkon, schitterende tuin en zwembad.

Lekker een duikje genomen en tegenover het hotel in Pundi Pundi gegeten, op aanbeveling van de gids. Was prima.

Morgen weer en dag 08:30 uur.

Een ding is wel duidelijk. De standaard op Bali is toch wel van een totaal andere orde dan het leven op Java.