naar het binnenland: Burgos

5 september 2019 - Burgos, Spanje

05-09-2019

Toch nog vrij lange rit naar Burgos (168 km), maar grotendeels autoweg en goede provinciale weg. Eerst naar een klooster 4 km buiten de stad, waar nog kartuizer-monniken gehuisvest zijn. Kom je alleen met de auto. Verrassende route planner bracht ons via een nabij gelegen camping op de plaats van bestemming. Heerlijk kopje koffie genomen en daarna 1,5 km naar het Cartuja de Miraflores. Adembenemend met prachtige foto momenten.

Daarna eenvoudig het hotel gevonden. We konden al inchecken rond 12:30 uur! En de auto parkeren kon in de erbij gelegen ondergrondse parkeergarage. Op -2, een afdeling zo nauw dat het met de Espace maar net kon. Auto hoeft daar voor morgenochtend niet meer weg.

De stad in getogen om het oude centrum te verkennen. Prachtige winkelstraten, ook met mooie kinderwinkeltjes. Kleding voor de baby’s en kinderen in totaal andere stijl, maar wel grappig. Uitverkoop overal met wel tot 70% korting als je het moet geloven. Plaza Mayor, promenade langs de rivier, Arca de Santa Maria en het pronkstuk de Kathedraal. Adembenemend mooi van binnen, kun je 2 uur, maar ook 2 dagen rondkijken. Een van de mooist gedecoreerde kerken die we tot nu toe hebben gezien.

Moe maar voldaan even rust genomen in het hotel. De winkels zijn tussen 13:00 en 17:00 gewoon dicht, en ook restaurantjes/barretjes houden grotendeels pauze van 15:00 tot 18:00 uur. Vanavond nog wat scharrelen door de stad en een lekker hapje eten. Uiteindelijk zijn vlak bij de Arca de San Gil in een piepklein restaurantje binnen gestapt, waar echt geen toerist komt. Heerlijk wat hapjes besteld, gevarieerd en genoten van de atmosfeer, het eten en het drinken. Onvoorstelbaar, maar een glas goede wijn betaal je hier € 1,60 en de koffie doet niet meer dan € 1,20. We kregen de koffie zelfs van het huis!

Nu lekker op tijd de koffer in en morgen richting de Rioja streek naar het stadje Brinas. We gaan zeker een bodega bezoeken en wijnproeven.