Chobe National Park

21 oktober 2018 - Chobe National Park, Botswana

21 oktober : Chobe national park

Vroeg op pad, bushi-bushi tussenstop en uiteindelijkkeurig op tijd in Kasane aangekomen 10:30 uur. Keurige lodge, helaas geen koelkastje. Wel internet dit keer van een behoorlijke kwaliteit. Snelle lunch en om 12:00 op pad in een Toyota Landcruiser, open versie, die we nog vanuit Dubai kennen wat de 4WD mogelijkheden aangaat.

Wat een feest. Prachtig uitzicht over de Chobe rivier en de river-side cruise gereden met uitzicht op het eiland in de rivier waar Namibië en Botswana ruzie over gehad hebben. Is door het internationale gerechtshof in Den Haag keurig opgelost. De diepste van de twee kanalen zou de landsgrens zijn en zo bleef het eiland bij Botswana en bij het Chobe park.

Eerst wat bokjes, weer van een apart soort natuurlijk. Daarna in de verte op het eiland massa’s waterbuffels, wat een kanjers van beesten. En jawel een krokodil op het droge. Nijlpaarden op het land aan het eten en ook in het water een paar. Wat een joekels van dingen zijn dat. En ook nog dat oerlelijke aardvarken. Vogeltjes te veel om op te nomen.

En toen het absolute hoogtepunt: olifanten, olifanten, olifanten, niet één, maar wel honderd! In een groep aan het drinken, douchen, spelen. Moeders en kinders. Ook een gestorven olifant aan de rand van de plas (natuurlijke dood) met de nodige gieren en ander gedierte dat zo’n karkas dus helemaal opeten. De één zijn dood is de ander zijn brood. Daarna van de rivierroute wat landinwaarts. Weer olifanten, zo ongeveer aan te raken…. Dat die beesten dat zo accepteren! De weg was gewoon geblokkeerd en we moesten echt rechtsomkeert maken. Daarna nog giraffen gezien, maar helaas geen leeuwen of jachtluipaarden. De katachtigen zijn alleen ’s morgens vroeg actief op oorlogspad en liggen nu uit te buiken. Het zij zo.

Daarna een bootcruis, om het eiland heen. Krokodillen te over, buffels niet te tellen, diverser verschillende bokjes en kudu’s gezien, specifiek voor deze regio. Weer hippo’s, maar nu vooral in het water en vlak bij de boot (50 m). Twee keer trok zo’n ding zijn bek open, schijnt signaal te zijn van “ophoepelen jullie”. Hebben ook nog gezien dat er één in ondiep water aan het rennen was en daarna onderdook en dat er één in het ondiep water met allerlei vogels er om heen op zijn rug rolde en de pootjes boven water uit kwamen. Vogels te over, een prachtig exemplaar zwart-wit met oranje rode snavel, ondersnavel veel langer dan de bovensnavel, ook nog vliegend in beeld gekregen.

En op het laatst in de verte op de oever een kudde olifanten van wel 50 stuks, samen met één hippo op de plaat kunnen zetten. Retour naar de aanlegsteiger, vlak bij de lodge en gedineerd.

Morgen gaan we vroeg op pad naar Victoria Falls, 05:30 ontbijt, 06:15 vertrekken, dan zijn we de grote toerischtische drukte voor aan de grens. De papieren voor een visum hebben we al ingevuld.

Lekker slapen nu, morgen het volgende hoogtepunt.