nog 1 dag adventure, daarna "vakantie'?

11 oktober 2018 - Denpasar, Indonesië

11 oktober: laatste dagje woestijn

Iets voor 8:00 was iedereen al klaar voor vertrek. Nog even in Swakopmund langs de ATM om wat geld op te halen voor de activiteiten in Etosha. We gaan toch de game drive, full day, in Jeep doen. Wat te drinken en te knabbelen ingeslagen en op weg naar het noorden.

Na een lange rit komen we aan bij de Spitzkopfe. De één na hoogste berg van Namibië (1728 m). Steekt zo’n dikke 600 m boven de zandwoestijn uit. We hebben een leuke gids (van de Damara-stam), die ons rond gaat leiden. Eerst verhaal over het geologisch ontstaan van het bergmassief en daarna wat over de historie van de San, de bosjesmannen, die daar geleefd hebben en wandtekeningen gemaakt hebben zo’n 2000-4000 jaar geleden. Het was hun manier van communiceren met elkaar. We zijn naar deze wandschildering geleid en hebben uitleg gekregen. Daarnaast heeft deze gids ons iets meer verteld over zijn eigen stam en de taal van de Damara met de beroemde klik-klanken. Het zijn er vier, die allen een verschillende betekenis hebben. Heb nog videotje gemaakt als hij met deze klanken van 1-10 telt.

Daarna in de zinderende hitte wandeling gemaakt, veel gehoord over bomen en planten (ook weer het verhaal van de giftige plant, pijltje, schieten, beest door vergif dood). Mooi was de kan-niet-dood boom, die wel tot 7 jaar zonder water kan, dat hij diep uit de grond met zijn wortel haalt. Wat mooie rotspartijen gezien en iets na 13:00 uur terug voor de lunch. Daarna een lange rit met een kleine tussenstop naar Outjo, de gate-way naar Etosha park. Neergestreken in keurig hotel. Prachtige tuin, keurige kamers.

Morgen uitslapen. Om 09:00 vertrekken we naar de Himbas, waar we morgenmiddag een excursie krijgen binnen ons activiteiten parket. Is nog wel zo’n 200 km rijden, maar afstanden bestaan hier niet

1. Ma en Pa.:
    12 oktober 2018
    Tot nu toe een mooie en drukke reis, wat ik zo lees.
    En warm.