dagje fietsen (Lucca-Pisa vv)

2 september 2021 - Lucca, Italië

02-09

Fietstochtje over de wallen van de oude stad deels belemmerd door wandel-evenement, maar prachtig.

De Dom bezichtiging was de moeite waard.

Besloten de fietstocht naar Pisa te doen (28 km) over de snelste route… Mijn hemel, voor een deel zo ongeveer provinciale snelweg (zonder fietspad), met zelfs een tunnel en vanuit de tunnel haarspeldbochten naar beneden. De remmen van de E-bike zijn prima, want harder dan 25-30km per uur willen we niet. Uiteindelijk prima iets na 13:00 uur in het hartje van deze prachtige stad neergestreken voor een eenvoudige lunch. Vlak bij de Piazza del Cavalieri (het knechten plein) en het prachtige Palazzo della Corovana en het daarvoor staande beeld Statua de Cosime I de’ Medici. Daarna natuurlijk nog even de scheve toren op de prent vastgelegd en langs een andere route terug met de fiets. De bergen eenvoudig vermeden door via Pappiana als tussenstop de routeplanner van de fiets in te programmeren. Uitstekende keuze, prima te fietsen, vlak, niks tunnel en geen steile berg-zaken te overwinnen.

Toch al met al 60 km op het zadel gezeten. Met tussenstops om in de warmte van ronde de 30°C even een koffie- en drinkpauze in te lassen prima te doen.

In Lucca wel even bij een van de betere restaurants (Osteria Nova) gereserveerd, ze hadden alleen om 19:30 uur nog 1 plekje buiten. Na wat beentjes hoog in het hotel en een frisse douche op naar het diner. Was zeker niet slecht, maar toch minder dan het genieten van gisteren. Op de weg terug naar het hotel even de tijd genomen om bij onze favoriet te reserveren voor 03-09 (toch een aparte dag 03-09-1988 nu 33 jaar geleden alweer). Nee hoor, zowel de vrijdag als zaterdag helemaal bommetje vol! (kunnen we wel begrijpen waarom).

Voor de zekerheid voor morgen in een andere topper gereserveerd: 1586 Osteria Cantine Barnardini. Jawel nog 1 plekje voor morgen. En gelijk voor zaterdag (want het weekend wordt het natuurlijk alleen maar drukker) gereserveerd in een goed aangeschreven restaurant op de hoek van de straat bij het hotel (Antica Drogheria).

Morgen gaan we richting het strand bij Viareggio, want het wordt mooi weer en vrijdag zal het nog niet overlopen van de Italiaanse gezinnen.

1. Rian:
    3 september 2021
    Van harte gefeliciteerd met jullie trouwdag geniet van deze bijzondere dag en de vakantie groetjes Rian