de eerste dag Kaapstad-Cederberg

4 oktober 2018 - Cederberg, Zuid-Afrika

4 oktober: Kaapstad-Cederberg

Vroeg ontbijtje en geholpen met de bagage door een van de kruiers. Mannetje bezweek bijna onder de last die hij moest dragen (300m naar NOMAD). We waren keurig op tijd. Eén truck voor de camping-tour … en één voor de accomodated group en daar stonden we zowaar op de lijst Lachen, één van de mensen in de groep is een medewerker van Tenzing Travel, die van de moeilijkheden van onze boeking af wist. De fout is gemaakt door een medewerker die inmiddels niet meer bij Tenzing werkt … Ze was blij te horen dat alles geregeld was in overleg met Paul de Roo uit Nijmegen.

Nog een Nederlands stel uit Bergen op Zoom, die toevallig ook Frank van den Avert kennen (een oude wintersport-kennis van ons uit B o Z). Hoe klein is de wereld. Met Frank whats app contact gehad, grappig. Verder nog een Nederlandse, Een Duits stel uit Dusseldorf, jongelui, een oudere heer uit Australie, een Zuid Afrikaanse en een viertal Zuid Koreanen met een valse start (te laat). Leuke crew, om 07:45 uiteindelijk op stap

Eerst een stop met uitzicht op de Tafelberg, winkelstop voor inkopen (5 L water p.p. minimaal, wat drink- en etenswaar, fruit, een verloopstekker… Daarna kopje koffie in de shopping mall gedronken (voortreffelijk, met een Muffin zo groot als een luchtballon) en op weg naar de eerste stop. Eerst een briefing, waarin de huisregels keurig werden uitgelegd en een ieder zich moest introduceren. Kort verhaaltje wie je bent, wat je zoal doet en wat je in Afrika komt zoeken. Twee van de Koreanen spraken wel beperkt Engels. Zij kennen elkaar via het internet, “wie wil er naar ZAfr op vakantie?” en zo hebben ze gezamenlijk geboekt, twee heren, twee dames (die bijna geen woord Engels spreken). Zijn via HongKong, Soschi (Rusland) en Abu Dhabi hier gekomen en zijn gewoon lekker 40 dagen onderweg. Zuid Korea! We wonen beneden die grens, niet Noord Korea want die dictator  Kim-Yung Il daar is maar niks. Was wel lachen met deze man, die duidelijk aanvoerder van het groepje was.

Na een dik uur rijden een wijnproeverij op een prachtige locatie. Gelukkig de muffin in de maag, anders waren we om 11:00 u al dronken geweest. Daarna door richting de eindbestemming bij Cederberg. Wat een ruimte, wat een afstanden. Prachtige lodge met zwembad en keurige kamer in een chalet. Marcuskraal is een boerderij waar vooral citrusvruchten en rooibosthee verbouwd wordt en het tourisme is een prettige bijkomstigheid. De eigenaar Willem runt dit met zijn echtgenote samen. ’s Avonds BBQ Braai met kippetje, lekker met de groep gegeten, De camping versie logeert in de tuin van hetzelfde complex, zat ook in de eetzaal. Toch blij dat we een fatsoenlijk bed en onderkomen hebben.

Morgen 06:45 ontbijt en 07:30 uiterlijk vertrek voor een lange tour naar de Fish-River-Canyon op de grens met Namibië.