Etosha park dag 1

13 oktober 2018 - Nationaal park Etosha, Namibië

13 oktober: Etosha Park

Vroeg uit de veren en 200 km terug naar het zuiden. Groot deel gelukkig weer geasfalteerd, dezelfde weg terug van gisteren. Duurt altijd langer dan Muno ons verteld, maar rond 10:30 kwamen we bij de ingang van het park aan. Voor het park kwamen we de eerste verrassing al tegen: drie giraffes, dichtbij de weg. Kamera weigerde dienst helaas, ik denk toch op de persoonlijke instelling een fout gemaakt. Prachtig helder wit beeld, maar geen beest te zien. Halen we nog wel in.

De game-drive in de bus bracht ons al snel bij de eerste natuurlijke bron. Een drukte van belang. Een heel peloton springbokjes, gemzen, zebra’s, een paar struisvogels en 1 neushoorn, die echter van ons wegliep, konden we alleen de billen op de foto zetten. Wat een pracht!

Vandaar richting de eerste rustplaats (Head Quarters). Vroeger was dit een kazerne van de Duitsers die het wilde diergeweld gescheiden moesten houden van de meer gecontroleerde veeteelt i.v.m. mond-en-klauwzeer dreiging. Later onder Zuid-Afrikaans beheer werd van hieruit door rijke blanken (ook veel Europeanen) vrijuit gejaagd om trofeeën te scoren. Met de bewustwording van dit gevaar is het eind zeventiger jaren tot een reservaat geworden (Kamp 2).  Bij de onafhankelijkheid van Namibië in 1990 is de naam veranderd in Etosha, oftewel witte vlek. ¼ Van het park bestaat uit een opgedroogd zoutmeer.

Bij de lunch worden we naar de waterplaats gedirigeerd. Hier een drukte van belang. Springbokjes, gemzen en op een gegeven moment een invasie van zebra’s. Indrukwekkend hoe die hun 25 l water per dag opeisen. Ook nog wat vogels gespot en tot slot (ik ging voor de lunch nog even terug) een prachtig beeld van een drinkende en badende neushoorn.

Na de voedzame lunch een tweede game-drive richting ons verblijf dieper in het park (Hal Ali). Behalve de ons reeds bekende dieren op een gegeven momen bij een van de natuurlijke bronnen een oude mannetjes olifant, die we van heel dichtbij (50m) konden bewonderen. Prachtig om te zien hoe springbokjes en olifant naast elkaar van dezelfde bron genoten. Onderweg nog wel wat aardigheden gezien zoals een secretarisvogel op zijn nest, en nog een andere vogel waar de naam me van ontschoten is.

Uiteindelijk rond 17:30 op onze lodge aangekomen. Inkopen gedaan qua drinken, lekkere duik in het zwembad en 19:30 aan tafel. Kopje koffie het restaurant gescoord en naar bed. Morgen weer vroeg op: 06:00 ontbijt in het hotel en rond 07:00 uur met een 9p open jeep een full-day game drive. We kunnen hier waarschijnlijk nog wel van van de big-five scoren. Olifant, giraffe en neushoorn hebben we al te pakken, nu nog de buffel en het luipaard. Die laatste twee komen in de andere parken nog wel aan bod hoop ik, maar het luipaard schijnt er moeilijk te spotten te zijn.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl