Himbas

12 oktober 2018 - Kamanjab, Namibië

12 oktober: Himba’s

Tot de eerste stop (tanken, plassen, inkopen) alleen maar asfaltweg, geen massage. Hier voor de Himba’s maismeel en zonnebloemolie gekocht, conform de adviezen. Er zaten daar bij de supermarkt al twee Himba-dames, traditioneel uitgedost. In die omgeving maar eens even niet op de foto gezet.

Daarna weer flink stuk massage in de truck. Foto stop bij een termieten heuvel, die we er al tientallen langs de weg hebben gezien. Uitleg over het hoe en wat van deze insecten, die dode planten eten en opruimen. In de verte konden we de lodge tegen de berg aan al zien liggen. Toko Lodge and Safari in Kamanjab. Weer een plaatje. Zwembad onder constructie, maar de rest niks mis. Tropische tuin, mooi uitzicht vanaf het terras en een bungalow tegen de berg op. Wel even sjouwen, want we hadden de hoogstgelegen. Prachtig uitzicht vanaf het balkon over het dal.

Lekker na de lunch even rust genomen en een heerlijke douche. Maar goed ook, want ’s avonds was er geen water meer.

Om 16:30 uur richting Himba dorp met gids. Op 300-400 meter afstand van de lodge, dus gelopen. Keurig verhaal over hun bestaan in de natuur en hun tradities. Het dorp zelf een tourische attractie, maar net wat mooier dan Volendam zal ik maar zeggen. Prachtige plaatjes gemaakt en in een hut een demo van hun wijze van persoonlijke hygiene, althans bij de vrouwen. Ze maken vuur/rook, dat gaat onder een kalabas, met gaatje aan de bovenkant. Vervolgens een grote doek over het lichaam en zo worden de liezen, oksels en het lijf gerookt. Daarna insmeren met de okra (rode poeder van steen geslepen, vermengd met boter) als bescherming tegen de zon en insecten. Natuurlijk een kleine souvenir gekocht, Himba poppetje, nog een dansuitvoering gekregen.

Alleen dames en kinderen, de mannen zijn buitengaats, waarschijnlijk verzorgen zij het vee (geiten, koeien, kippen), maar de dames voeren toeristisch althans de boventoon.

Weer terug in de lodge mooie zonsondergang en diner met de groep. Morgen gaat het gebeuren. The big five krijgt eindelijk een aanvang.