de kustweg richting Bilbao

31 augustus 2019 - Lekeitio, Spanje

31-08-2019

Rustig rond 10:00 vertrokken. Bergje op bergje af, ook voor tientallen wielrenners. Hier en daar prachtig zicht op de rotsachtige kustlijn, maar helaas geen zon, iets nevelig aspect. Weinig fotogeniek dus.

Via Lezo weer de autoweg op, om San Sebastian stad te vermijden, immers daar komen we nog. Afslag Zarautz, waar Suus op golf-surf vakantie is geweest. Prachtig strand, daarna richting Getaria prachtige weg met direct zich op de zee. Hier waren de surfers druk doende en ook zeilboten genoeg tot ruim buiten de kust. Het waait hier dus schijnbaar altijd in de golf van Biskaye. In Getaria bij de vissershaven parkeerplaatsje gevonden, voor wel € 1,00 per uur zo ongeveer. Het oude havenplaatsje ziet er prachtig verzorgd uit. Op terras met uitzicht op het strand bij een zeer simpel koffietentje heerlijke ons eerste kopje van de dag genoten en daarna weer op weg.

We hadden even pech want een deel van de kustweg was geheel afgesloten voor groot onderhoud. Uiteindelijk via een omweg en veel berg-op/berg-af Lekeitia bereikt, waar we wilden stoppen voor de lunch. Prachtig stadje, maar op de zaterdag stampvol met waarschijnlijk vooral lokale bevolking. Parkeren onmogelijk, ook niet bij het strand buiten de stad. Op 1,5 km buiten de stad was dat wel mogelijk, maar dat vonden we te ver weg. Dus gewoon maar op weg naar Gernika-Lumo (Guernica). Onderweg prachtig restaurant aangedaan in the middle of now-where. Stampvol voor een uitgebreide lunch met louter Spaanse families, maar aan de bar lekker een klein hapje (calamares, croquetas) en drankje (aqua con gaz) genomen. We waren de enige alcohol-lozen. B.o.b. kennen ze heel geloof ik niet.

Guernica, met in 1937 het Duitse Bombardement, zou iets speciaal moeten zijn. Dat viel enorm tegen. Monument dicht, paar oude gebouwen, maar voor de rest bijzonder troosteloos industrieeel stadje, met veel leegstande panden in de winkelstraat. Wel iedereen buiten de deur aan tafel met het hele gezin.

Het laatste stukje na een tankstop weer over tolweg richting Bilbao. Binnenkomst langs het Guggenheim museum en hotel met parkeergarage prima te vinden. Was wel naar binnen en col van de eerste categorie. Zo rond 16:00 aangekomen en na ingecheckt te hebben gewoon de stad in, even wat dingen verkennen. Langs de rivier gelopen, koffie gedronken en gekeken waar we het beste konden gaan eten. Vlak bij het hotel de keuze gemaakt. Dit keer geen 3 gangen diner, maar gewoon in een prachtig oud gebouw met enorme bar met pinxtos wat kleine hapjes genomen en een glaasje lokale witte wijn. Daarna in de rij voor een warm gerechtje: lams-sate van de houtskoolgril. Hier is het een zeer druk lopende tent van vroeg in de middag tot laat in de avond. Ook op straat alle stoeltjes, sta-tafels en krukken bezet.

Rond 22:30 uur lekker het bedje in. Het weerbericht voor morgen voorspelt niet veel goeds.