Het natuurgeweld van Namibie

8 oktober 2018 - Sossusvlei, Namibië

8 oktober: natuurgeweld

Supervroeg op pad. In het donker over een bergweg richting Sossusvlei. 2 uur en 45 min onderweg, maar dan krijg je ook wat. Even toiletstop en koffie bij de entree van het nationale park en daarna naar de 1eparkeerplek voor 2WD auto’s, bussen en trucks. Onderweg Dune 45 al gezien. Is op km 45 van de entree het 45eduin, maar dat is het dan ook. Landschap adembenemend. Op de parkeerplaats moeten we overstappen op een 4WD om op de 2eparkeerplek te komen. Een drukte van belang, 45-60 minuten wachttijd en uiteindelijk met niet met een 4WD Jeep maar met een tractor met aanhangwagen op weg. Daar aangekomen is er een wandelroute naar de Deadvlei en beklimming van het hoogste duin van de vallei “Big Daddy” van 325 m hoogte. Een tocht hierheen duurt 5-7 uur! En dat in de zinderende hitte van 40+ graden. Wij maken in etappes de wandeling naar de “Dead Vlei” waar in feite een ingedroogd meer met meer dan 600 jaar oude geconserveerde bomen een fantastisch schouwspel vormt met de nodige wind en zandverstuivingen. Hier zijn de duinen door gevormd en over 1000 jaar zal het er dus anders uitzien. Alles verschuift centimeters per jaar.

Terug gewandeld in de hitte, ruim genoeg water bij ons en zonneped/hoedje op. Een van de Duitse gasten heeft het er moeilijk mee, maar we komen gecontroleerd weer op de plek van P2 terug. Daar een teleurstelling. Ook terug is de logistiek in dit overheids gerunde park dramatisch. In de hitte, gelukkig wel in de schaduw van een boom weer 45-60 minuten wachttijd. Nadat we met een 4WD Jeep met 13 man + chauffeur rijkelijke gevuld in twee delen op P1 aangekomen zijn wacht ons daar bij de truck een prima lunch. Met gevulde inwendige mens rijden we naar Dune 45, waar een aantal van ons de 80 m hoge klim naar de top van het duin volbrengt. Silvia en ik hebben anderen hun gang laten gaan en zijn lekker beneden gebleven.

We rijden het park weer uit en begeven ons naar Sesriem canyon. Vroeger een plek waar de bewoners met zes touwen aan elkaar gebonden in de canyon water konden putten (30 m diep). Vandaar de naam Sesriem. Wandeling gemaakt in de Canyon, prachtige rotsformaties en licht-spel.

Daarna weer bijna 3 uur terug naar ons prachtige verblijf. Wel een forse reis-inspanning en een lange dag. Op onze lodge aangekomen prachtige zonsondergang, nog wat plaatjes in de tuin van het hoofdcomplex geschoten en daar met de groep een heerlijk buffet genoten. Tevreden het bedje in, en morgen weer vroeg op pad.

1. Maya:
    10 oktober 2018
    Fijn om een goed fototoestel te hebben. De foto's van de woestijn zijn top, lijken haast niet echt
  2. Hans:
    15 oktober 2018