richting Santillana del Mar

2 september 2019 - Santillana del Mar, Spanje

02-09-2019

We kunnen vanmiddag pas om 16:00 inchecken in het hotel, dus even wat zaken tevoren ingepland. Eerst wat op de terugweg richting de kust. Het pelgrimskerkje van San Juan de Gaztelugatxe (zo dat is een mond vol). Prachtige weg erheen via Bormeo, wel stijgen en dalen met haarspeldbochten te over, maar uiteindelijk daar aangekomen. Behalve wielrenners die we weer overal zagen was het na een ogenschijnlijke rustige reis hier een drukte van belang. Parkeerplaatsje gevonden en langs de entree naar binnen. Was wel kostenloos, maar er werd bijgehouden hoeveel mensen zich richting de kapel aan het bewegen waren, zat een limiet op. Velen hadden tevoren al via het internet geboekt, maar ook wij mochten vlot door. Wat een wandeling. Grotendeels berg op en af via kinderkopjes. Eigenlijk verkeerde schoenen aan, heeft ook blaren op twee teentjes gekost. Silvia is meegegaan tot de laatste etappe, maar had het daarna echt gehad, wetende dat ze weer terug moest. Ik heb het schiereiland en de klim naar het kerkje wel kunnen maken, maar dat was stevig inspannend moet ik zeggen. Boven 1x aan de kerkbel getrokken (dat deed iedereen) en terug naar de auto. Pauze en wat drinken en daarna richting Santander.

Prachtige stad, schitterende boulevard. Wat simpels gegeten (cabal, oftewel calamares) en daarna voor de laatste 40 km richting hotel. Aanvankelijk wisten we er niet te komen, omdat we een één-richtingbord niet goed op zijn waarde ingeschat hadden. Voor aanwonenden mocht je er wel in en toen we door de voetgangszône konden rijden hadden we het parador zo gevonden. Plaatje!

’s Avonds wat rondgekeken in het dorpje en heerlijk gegeten in één van de Tripadvisor aanraders.

Morgen mooi weer, dagje strand doen.

1. Ma en Pa.:
    5 september 2019
    Ziet er allemaal mooi uit, soms ook goed vermoeiend.
    Maar wel al veel gezien.