Naar het Zuiden door de Dordogne

28 augustus 2019 - Tours, Frankrijk

27-08-2019

Weer vroeg wakker. Ontbijtje als gisterern. Weer wat bewolkt met laaghangende mist en een doorbrekende zon. Misschien bijna standaard hier?

Vertrokken voor 300 km naar LarVay bij Tours, secundaire weg, tol vermijden op de routeplanner. In een van de dorpjes voor Le Mans koffie gedronken. De bakker had wel lekkere koeken maar geen goede capuccino helaas, dus dat hebben we in de bar-cafe daarnaast gedronken.

In Le Mans een bezoek gebracht aan het automuseum. Een soort Autotron bij het circuit van de jaarlijkse 24 uurs race. Loopt al vanaf 1919. Oude spulletjes die niets met de race te maken hebben. Van Citroen de meest bejaarde eend uit de geschiedenis en antieke karren vanaf 1901. Daarnaast ook racewagens (onder meer een aparte ruimte van BMW met een prachtige spierwitte en perfect gerestaureerde racewagen uit 1939). Wat plaatjes geschoten en daarna naar het circuit gelopen. Daar was een tour uitgezet van zeker 10 km lopen (het circuit in omvang is ruimt 13 km!). Dat hebben we maar niet gedaan, want er was ook niet veel te zien volgens ons.

Daarna de lunch met wat tegenvallers. Eerste tentje voorbij Le Mans was dicht. Engelsman, 3 maanden in Frankrijk met een nieuwe start aan een visvijver. Helaas alleen diner! Geen Lunch. De volgende rond 14:00 keuken dicht en de groeten. Stukje verderop in het dorp idem. Terwijl op het internet stond tot 15:00 open…. C’est Francais? Uiteindelijk in een supermarkt gewoon kant een klaar sandwiches gekocht met ½ litertje melk en de goedkoopste lunch van deze weken denk ik (€3.76).

Daarna op het gemak richting Tours getuft met weer een goedkope tankstop (ons bent zunig) en daarna nog 10 km naar ons B&B. Een plaatje! Prachtige tuin, zwembad  buiten en een zeer antiek optrekje van ruim formaat. Morgen nog wat plaatjes maken hiervan.

De 2 restaurants in het dorpje, je raad het al: dicht! Centrum van de stad werd geadviseerd. Met lastig parkeren hadden we daar geen zin in dus buiten de stad in dorpje aan de Loire lekker gegeten en zo rond 10:15 weer terug op locatie. Morgen weer 350 km Route National, spaart weer de nodige tol, met wat stops onderweg. Kasteeltje waar Leonardo da Vinci heeft gewoond ligt op 20 km aan de Loire, dus dat gaan we maar eens bekijken, koffie, op tijd voor de lunch (13:00 uur) iets zoeken onderweg en eind van de middag aankomen lijkt ons prima.

Als het weer goed is even voor het late ontbijt (09:00-10:00 uur) misschien even een duikje nemen?