1e dagje

29 augustus 2021 - Como, Italië

29-08

Vertrek omstreeks 06:00, een uurtje eerder. In Duitsland zijn er twee borden langs de autoweg die het vaakst voorkomen: Ausfahrt en Baustelle. Dat laatste is wel erg in de war gestuurd door het hoogwater probleem. Een groot deel van de A61 rondom Koblenz is gewoon weggevaagd en de “Links-Rheinische” is voor meer dan 100 km afgesloten. We hebben dus voor de “Rechts-Rheinische” A3 gekozen, met wat meer drukte en veel Baustellen.

Prima gegaan, wel wat regen onderweg, maar vlot naar de 1e koffiestop gereden en daarna zoals het Hollanders betaamt langs de A5 bij Vimbach even van de snelweg af en € 0,25 per liter verdient.

In Zwitserland geen enkele QR controle. Wel werd aangeven dat de Ghottard tunnel vanaf de noordkant 10 km file gaf en + 55 minuten (op de routeplanner althans). Op Radio Bern, in overstaanbaar Schwitzer-Deutsch werd echter gesproken van 1u 50 min vertraging. De gok genomen en afslag 38 van de A2 eraf om de Ghottardpas te bedwingen. Prachtige route met wel druk sluipverkeer, maar zeker 1 uur tijd gewonnen t.o.v. de tunnel.  Hetzelfde voor de grens A2 bij Chiasso, waar we ook nog wilden tanken. 2 km file en zeker 30 minuten oponthoud. Dus wij via Chiasso-Centrum afslag (net waar de file begon) langs kruip-door en sluipdoor over een bijna niet zichtbare grensovergang naar Como. Geen enkele controle. Wel dwars door Como heen, maar de routeplanner wees ons keurig de weg.

Om 16:30 aangekomen, met instructies van de B&B per WhatsApp. Geen persoonlijke ontvangst, maar alles inclusief parkeren was keurig geregeld.

Wandelingetje langs het meer, restaurantje wat we op aanbeveling van de B&B gereserveerd hadden (Cervo) even bezocht. Alles was in orde.

Heerlijk gegeten daar en op redelijke tijd vermoeid het bedje in.

1. Ma en Pa.:
    31 augustus 2021