terugreis met hindernissen

14 september 2021 - Baden-Baden, Duitsland

14-09

Moeizame reis. Het oponthoud voor de grens Italië-Zwitserland was niet vanwege strenge controles (we konden gewoon doorrijden), maar door werkwerkzaamheden net voor de grens. Koste maar 15 minuten. De Gottardtunnel hadden we 30 minuten gerekend en dat klopte ook wel heel aardig. Echter de avondspits rondom Basel was enorm en toen kwam de echte tegenvaller: ’s morgens ongeluk bij Baustelle A5 Basel-Karlsruhe gebeurd en rond 17:00 uur was de weg nog steeds afgesloten. De routeplanner van Renault is bagger, maar met Google Maps op de telefoon krijg je echt goed betrouwbare informatie. We hadden eigenlijk al wat eerder van de grote weg af moeten gaan (afslag 61 of 60), maar uiteindelijk bij afslag 59 de toeristische route genomen over de Landstrasse no. 3, parallel aan de A5. Zo’n 30 km lang keurige dorpjes met vakwerkhuizen en uiteraard een kerk en eetgelegenheden gezien en na de afsluiting weer de A5 op. Al met al flink wat vertraging (ook even laten weten aan het hotel), zodat we uiteindelijk 19:45 na ruim 11 uur rijden net voor het donker aan kwamen. Midden in de wijngaarden, tussen de heuvels aan de Weinstrasse no. 58: Hotel Rebenhof net buiten Baden-Baden. Niks mis mee, keurige ontvangst, keurige kamer en een stevige maaltijd naar Zwarte-Woud principe, conform wat we kennen uit Oostenrijk.