Malang-Bromo

9 september 2017 - Bromo Tengger Semeru National Park, Indonesië

Rustige start. In Malang het gemeentehuis bezichtigt, de bloemenmarkt, de vogeltjesmarkt en de R.K. Kerk. Die wordt prachtig gerestaureerd van binnen en buiten.

Daarna richting het noorden. De Bromo kan alleen vanaf de noordkant bereikt worden, dus is het al met al toch 4 uur rijden. Onderweg koffiestop bij locals (moesten natuurlijk weer met ons op de foto) en lunch aan de noordkant van het eiland weer in een chauffeurs achtige toestand. Prima verzorgd. In de bergen duidelijk mist. We gaan al vrij snel van de doorgaande weg af, door het boerenland, dorpjes, waar de Moskee steeds het grootste en mooiste gebouw is. Wegomstandigheden af en toe slecht, maar Ari vecht zich omhoog. Wat mensen op scootertjes allemaal meezeulen is zowel berg op als berg af ongelooflijk.

We komen verderop in helder weer, de zon breekt door. Prachtige vergezichten en ongelooflijk gevarieerde begroeiing. We arriveren rond een uur of 15:00 in het Jiwa Jawa resort. Prachtig hotel met een hoofdgebouw en aan de overzijde van de straat bijgebouwen, waar wij gehuisvest zijn. Kamer is keurig. Schitterende tuin, prachtige planten en bloemen. We krijgen een voucher voor een ontvangst met thee 50 m beneden ons. Prachtig splinternieuw gebouw met schitterende strakke inrichting. Teaktafels uit 1 stuk hout, de grootste wel 4-5 meter lang. Wat een schoonheid. Moet honderden kilo’s wegen. Hoe hebben ze het voor elkaar gekregen zo’n tafel te vervoeren en te plaatsen. Een vrachtwagen omhoog is al een belevenis met deze weg. Helaas kunnen we niet van het panorama genieten want de bewolking slaat toe!  Voor de theepauze nog even naar boven gewandeld, maar het einde van het dorpje, waar je richting Bromo gaat is toch te ver weg. Bovendien kunnen we uitzicht vergeten met deze mist. Het zal morgenochtend wel weggetrokken zijn (hoop ik), wat schets mijn verbazing. 18:00 richting lobby en restaurant, waar we WiFi hebben en de bergen zijn kraakhelder zichtbaar. Gaat dus iets apart worden op 2400 m hoogte en met 4-5˚ Celsius. Sil heeft het nu al koud (is ook frisjes).

Eten doen we dus maar in het hotel, vroeg naar bed, want om 02:00 gaat de wekker en om 02:30 vertrekken we uit het hotel voor de sunrise Bromo. Edwin wilde zo vroeg mogelijk, want dan kunnen we met de JEEP zo ver mogelijk komen en staan we niet achteraan in de rij. Hij verwacht op zondag grote drukte. We zullen rond 07:30 uur terug zijn, dan ontbijten uitchecken en om 09:00 weer op pad. Je moet het er wat voor over hebben met zo’n vakantie toch?

1. Ma en Pa.:
    9 september 2017
    Het is wel allemaal mooi, maar het is ook hard werken en zeer vermoeiend lijkt mij.
    Denk ook aan je zelf, als het maar leuk blijft.
    Sorry- Den Bosch - NEC - 3-0.