Rioja

6 september 2019 - Briñas, Spanje

06-09-2019

Als de wijn is in de man, en de zon ook nog schijnen kan…

Prima reis. Eerst neergestreken in de omgeving van ons hotel in Briones. Het wijnmuseum van de familie Vivanco bezocht. Prachtig mooi ingericht in modern gebouw. Van historie, tot verbouwen, oogsten, persen en het hele rijpingproces prachtig uitgebeeld met vooral de oude ambachtelijke instrumenten. Video’s en App om in het Engels te luisteren naar de uitleg op je i-Phone.

Daarna richting Sant Vincente de la Sonsierra conform het advies in het reisboekje (tour door de Riojas van 20 km). De burcht boven bezocht met een prachtig panorama over het hele dal. Moesten wel door een smal straatje van 1.80 m breed naar boven, dus spiegels ingeklapt. Rest van het dorpje viel tegen dus naar het volgende dorp getogen, waar we in een locaal restaurant weer heerlijk van de pinxtos/tapas genoten hebben.

Na de lunch richting Labastida, waar we een bekende bodega wilden bezoeken. Moest je van tevoren reserveren, wat op de internet-site niet mogelijk was, anders dan aanvragen en afwachten. Jammer dan, dan maar de laatste 4 km naar het hotel. Crime om te vinden, maar was uiteindelijk als we slimmer gekeken hadden recht voor ons neus als we het gehucht Briñas binnenreden. Prachtig oer-oud huis, leuke sfeervolle entree en kamer. Wat door het plaatsje rondgelopen, waar niets te doen is verder en toch een leuk restaurante voor vanavond gereserveerd. Pas om 20:30 gaan ze daar beginnen met de eet-pret. In een chique hotel aan de rivier gekeken, waar je voor een Michelinprijs heerlijk kon dineren (6-8 gangen zo ongeveer). Hebben we wel voor morgen gereserveerd, maar in ons hotel kon ook gegeten worden (op bestelling) en het menu zag er prima uit. Dat gaan we dus doen.

Er arriveerden een aantal Franse paren, allen met een cabriolet, die in de parkeergarage plaats hadden gereserveerd. (Porsche Carrere 4S, MGB-A, TVR, Corvette Stingray en Alfa Romeo Spider. Ik sprak de heren beneden nog en die wisten me te verzekeren dat er genoeg bagage meekon, gewoon effectief pakken. Moet nog zien dat dat in de Jaguar T-type convertible lukt als je 3 weken op pad bent. Sowieso niet als je al één koffer denkt te moeten reserveren voor foto-apparatuur…..

Morgen hebben we via het internet alvast om 15:00 voor een Engelse rondleiding gereserveerd in een beroemd wijnhuis: Marques de Riscal. Een Rioja die ook in Nederland veel verkocht wordt.