Wijndagje

7 september 2019 - Briñas, Spanje

07-09-2019

Weer een dag met mooi weer. Waar (Briñas) en weer waar (niet gelogen)!

Eerst na een lekker ontbijtje richting Haro voor een koffiestop. Wat een drukte van belang. Op het Plaza Mayor allerlei activiteiten voor de kinderen. Bij de kerk rond 10:30 een drukte van belang. Bij voorbijgangers gevraagd: het hele weekend feest, iets religieus. Later op internet opgezocht: Maria’s geboortedag is zondag 8 september. Vandaar zo’n 45 km naar het oosten gereden, grotendeels over de AP 68 autoweg, richting Logroño. Tolbadge doet het echt voortreffelijk, kan ik een ieder aanbevelen.

Wat moderne stad met klein oud centrum. Vlak bij het centrum, onze geplande tussenstop in parkeergarage plek zat, soms zit het mee. Wel Nijmeegse tarieven, van toch wel € 2,50 per uur. Dat hebben we nog niet eerder meegemaakt. Ook hier een drukte van belang en bij de kerk een hoop bedrijvigheid met een ieder in het chique voor een trouwerij. Smalle straatjes en tapas-barretjes te over, maar alles in de schaduw of binnen. Later op het plein boven de parkeergarage nog een zonnig plekje gevonden voor een kleine lunch.

Daarna naar onze wijn-uitspatting: bodega Marques de Riscal in Eleigo. Prima geregeld. Prachtige gebouw onder architectuur van Frank Gehry (ook Guggenheim in Burgos ontworpen). 1 ½ uur rondgeleid ook door de kelders en productielijn. Hier worden 5 miljoen flessen per jaar aan rood geproduceerd. In een andere streek (Rueda) nog eens 4 miljoen wit en rosé. Prachtige plaatjes kunnen maken.

Daarna het stadje Laguardia nog bekeken met net ten noordwesten daarvan de schitterend ontworpen bodega van de hand van Santiago Calatrava (die ook de nieuwe stad in Valencia heeft ontworpen). Rond 18:00 uur de zon precies van de goede kant. Een plaatje.

Vanavond het diner in het hotel, toen we om 18:30 aankwamen was de kok al druk doende. De geuren kwamen ons al tegemoet en beloofden veel goeds.

Morgen via Pamplona richting San Sebastian. Het weerbericht is 21°C, bewolkt met zon voor de komende dagen. We mogen tot nu toe niet mopperen.

1. Xandry Anemaet:
    11 september 2019