Bilbao

1 september 2019 - Bilbao, Spanje

01-09-2019

Rondje Bilbao. Rond 10:00 weer vertrokken uit het hotel en te voet langs wat bezienswaardigheden gelopen. Plaza Federico Moyua,  Parque Casilda Iturrizar, richting Guggenheim meseum. Nog lekker kopje koffie genuttigd, wat we moesten even schuilen voor de regen. De Puppy en het ultramoderne museumgebouw op de foto gezet en de moderne kunst “bewonderd”. Dat is toch echt te hoog gegrepen voor ons beiden. Gebouw ook binnen wel imposant.

Hierna naar het kabelbaantje Funicular de Artxanda. Even zoeken waar het was, maar met het tandradbaantje naar het panorama van Artxanda omhoog. Prachtig zicht op de hele stad, helaas nog wat bewolkt en zonder zon. Daar in locaal restaurantje “Anton” wat pinxtos en aqua genomen voor de lunch. Niks mis mee. Met het baantje weer naar beneden en vandaar langs de rivier en het prachtige oude gemeentehuis naar de oude stad  (Casco Viejo) gelopen. Een drukte van belang in de prachtige smalle straatjes. Overal terrasjes. Over bier en wijn. Overal Pinxtos. De eten, drinken (en roken) hier de hele dag zo te zien. Zijn de pensioenfondsen (of ze die hier hebben betwijfel ik) in ieder geval blij mee. Wel wat leuke tentjes gespot om vanavond te gaan eten. Is ongeveer 800-1000 m lopen van het hotel, dus valt wel mee. Het blijft de hele middag droog en soms zelfs een streepje zon!

We zoeken naar een koffietentje waar we gewoon koffie met een stukje gebak kunnen nemen, maar dat is dus bijna niet te vinden. Wel prachtige bakkerswinkel, waar door de locals stapels met gebak worden ingeslagen (kost ook bijna niks), maar geen tafeltje of krukje, geen koffiezet apparaat. Vlak bij het hotel hebben we er een gevonden waar we inderdaad een heerlijke café con laiche met een soort Malden schuimgebakje genomen hebben. Was echter iets groter dan bij onze eigen bakker, maar overheerlijk.

Hierna toch maar richting hotel om de beentjes na meer dan 12 km lopen wat rust te geven. Twee slechte zaken: Max Verstappen lag er na de start al uit en op de TV is er geen life-voetbal te zien (Valencia-Mallorca 17:00 uur). Op de sportzender Gol lullen ze alleen maar over voetbal, laten zie twintig keer de herhaling zien van een penalty moment dat Barcelona had moeten krijgen. Niks life, zelfs niet als we horen dat Valencia een penalty krijgt en op voorsprong komt.  O ja, nog een derde tegenvaller: het regent weer volop.

Vanavond dus met jas en plu op pad, want we gaan toch in de oude stad eten.

Morgen op we naar de kust en Santillana del Mar, waar we drie dagen blijven. Laten we hopen op wat beter weer, in ieder geval geen regen meer.