dag bergen en strandje

4 september 2019 - Potes, Spanje

04-09-2019

Mooi weer. Richting de bergen, eerste stuk autoweg, laatste 40 km voor een deel over smalle bergweggetjes. Niet stijl en haarspelden, maar gelegen in de smalle kloof met rotswanden recht omhoog aan beide kanten. Rond koffietijd aangekomen in Potes, in de Picos de Europa, startpunt voor vele routes en activiteiten. Het is prachtig weer, maar de hoge toppen liggen in de wolken, zodat we besluiten niet nog 20 km verder te rijden richting kabelbaan. Er zou zelfs een gletscher te zien zijn, maar bij bewolking weinig zinvol leek ons. Wel in een de Torre de Infantinas wat oude zaken bekeken en van het uitzicht op de toren genoten. Daarna terug met het plan een strandje te pikken en te lunchen.

Vlak bij San Vincente op het zeer brede zandstrand van Playa de Oyambre neergestreken. Parkeren zonder al te veel problemen, maar wel een drukte van belang. In de locale strandtent menu van de dag genomen, die eerste keer dat het eten tegenviel. Wel gelukt gehad met de zon en zo’n 2 uurtjes genoten.

Terug in Comillas op het dorpsplein koffiestop gemaakt, prachtig oud plaatsje met diverse bezienswaardige gebouwen (o.a. universiteit). Tankstopje gemaakt vlak voor het hotel (we draaien flink wat km.) en vanavond restaurantje zoeken in Santillana. Morgen op weg naar Burgos, waar we de eerste dag al het nodige willen zien. We slapen daar maar 1 nachtje en die stad schijnt echt de moeite waard te zijn.