grens Zuid-Afrika Namibie

5 oktober 2018 - Noordoewer, Namibië

5 oktober:

Vroeg ontbijtje 06:45 uur en 07:30 met de truck op weg voor een kilometer-vretende dag richting het noorden. Bestemming grens met Namibië. Regelmatig tussenstops gemaakt voor sanitaire verzorging, koffie en laatste inkopen in de supermarkt.

Zeer gevarieerd landschap. Het eerste deel in de provincie Westkaap vooral groen met de nodige sinaasappel en citrus plantages door irrigatiesystemen vanuit de Olifantenrivier. Na een stop op de grens met de provicie Noordkaap in Bitterfontein een omslag naar “berg-woestijn” met als specifieke plant de Namakwa Wildflower, waarvan er nog een aantal in bloei stonden. Een prachtige struik met rood-paarse bloemetjes. De Namakwa bewoners zijn echter geleidelijk aan naar het noorden getrokken en bevolken nu het zuidelijk deel van Namibië. Ze zijn verwant aan de bosjesmannen (San) die we in de Kalahari woestijn zullen zien op weg naar Botswana.

Beide delen van de route schierbaar oneindig. Honderden kilonmeters nagenoeg onbewoond terrein. De laatste stop gemaakt in Spitskop. Vroeger in de tijd van de kopermijnen het economisch en financieel centrum, maar nu geworden tot de gateway naar Namibië. Hier in een authentiek café kopje koffie gedronken. De tijd stond hier de laatste 100 jaar stil.

Na Spitskop weer een heel ander beeld van het landschap. Echt een dal van vlakke woestijn, met hier een daar nog een overlevende struikjes en prachtige rotspartijen links en rechts van het dal.

Uiteindelijk aan de grens aangekomen. De ZAfr controle was redelijk snel klaar (wel 2x check door douane en politie). De brug van de Garip- of Oranjerivier over en aan de overkant inklaren in Namibië. Paspoort controle met ingevuld visum-formulier ging redelijk vlot, maar er was stevig wat oponthoud om de truck ingeklaard te krijgen. Er moet belasting betaald worden afhankelijk van het te volgen traject. Het bleek dat de truck bij een vorige tocht niet “uitgeklaard” was, ook hier dus een vinkje verkeerd, wat ook bij ons kan voorkomen. Koste onze reisleider wat telefoontjes naar NOMAD, maar uiteindelijk met ongeveer 45 min vertraging toch de grens over. Zo’n 15 km verderop aan de Oranjerivier onze lodge Felix Unite. Een plaatje. Eigen bungalow, bambo/riet gedekt op een plateau met uitzicht op de rivier. Ongelooflijk dat zo’n oase in dit land opgezet is.

Net met daglicht daar, rond 17:45 uur, dus snel wat plaatjes geschoten. Zwembad zag er wat groen van kleur uit, hebben we maar overgeslagen.

19:30 uur diner met de groep, weer uitstekende maaltijd met kip, rijst en salade door de crew gemaakt in de tijd die wij nodig hadden om even op adem te komen van deze lange reisdag. Sil aan de afwas, koffie gedronken en op tijd naar bedje toe. Morgen weliswaar pas om 08:00 uur ontbijt en daarna koffers zeulen, maar rond 06:30 uur is er een zonsopkomst die de moeite waard moet zijn. Op tijd uit de veren en een foto-shoot op statief maken denk ik.

1. Hans:
    15 oktober 2018
    Sil aan de afwas? Had je de rekening niet betaald :)?
    Klinkt allemaal goed joh.