Great Zimbabwe

26 oktober 2018 - Great Zimbabwe, Zimbabwe

26 oktober: dagje geschiedenis

Zo’n kleine 4 uur onderweg. Langs de weg weer kleine nederzettinkjes met enkele klassieke huisjes. Het is vrijdag. We zien vrouwen langs de weg lopen met een grote emmer op het hoofd, gevuld met wasgoed. In de riviertjes wordt gewassen, en daarna op het hoofd met de emmer met natte kleren terug naar huis. Soms hele stukken lopen, en het weegt niet niks, zeker als het nat is.

Onderweg nog door een mijnwerkers-stadje gekomen. Rijen met wachtenden voor de benzinepomp en voor de geldautomaten bij de bank. De mensen zijn luidruchting en ogen wat agressief naar de truck toe. Sommigen maken het gebaar van wijsvinger en duim van money-money-money. Sol verteld (enigszins laat) geen foto’s te maken, want het kan zijn dat we dan met stenen bekogeld worden.

Uiteindelijk komen we rond 12:00 uur bij Great Zimbabwe aan, waar we eerst de lunch genieten. Daarna gewapend met pet, water en camera-zaken op pad van 1:00 tot 4:00 voor een rondleiding door de historische ruïnes uit de 11eeeuw, waar de bakermat van de beschaving van dit land ligt (Zimbabwe betekend groot stenen huis, wat een onderdeel is van dit complex). Na een stevige klim komen we op het Hill complex, boven op de rots de resten van het kasteel van de koningen. Daarna door een opgebouwd dorpje, zoals het vroeger ging, met een muziek/dans demo…, en een marktje met souvenirs (veel houtsnijwerk). Daarna naar de Great Enclosure (het grote stenen huis, waar het land dus naar genoemd is) en tot slot door het kleine museum, waar de historie uiteengezet wordt. Van 11etot 16eeeuw een stad van 10.000-20.000 inwoners, daarna verlaten en tot spookstad geworden, maar uiteindelijk dus een nationaal monument. Veel schoolklasjes bezoeken dit en het kader van de geschiedenisles. Enorme bussen vol.

Uiteindelijk moe maar voldaan naar het 8 km verder gelegen paradijsje waar we gaan verblijven: Norma Jean Lakeview resort. Een tuin met met duizend verschillende planten en bloemen. Heerlijk terras met uiteraard uitzicht op het eronder gelegen meer.

Lekker vis gegeten en in de briefing voor morgen is gewaarschuwd voor het nodige oponthoud aan de grens. Als we pech hebben staan op deze drukke overgang 3-4 uur in de wacht. Dit is de grensovergang van Zimbabwe naar Zuidafrika, de hoofdweg van Harare naar Johannesburg. Veel vrachtwagens, druk verkeer en de controles zijn superstreng, soms zelfs met honden (uiteraard screeenend op drug). In indirect bewoordingen wordt dat verteld.

Daarna nog een interessant verhaal (wat we deels al wisten) over het huwelijk en de bruidschat etc. etc.

Morgen 7:00 ontbijt en 07:45 vertrekken.

1. Jos en Rian:
    27 oktober 2018
    Nou Arie wat een prachtige foto's en interessante reisverhalen. Een professionele fotograaf kan het niet mooier op de gevoelige plaat vastleggen.
    Jullie kunnen terugkijken op een geweldige reis
  2. Ma en Pa.:
    27 oktober 2018
    Inderdaat weer prachtige foto,s, maar ook soms spannend en vermoeiend lijkt mij. Maar straks veel gezien en mee gemaakt. NEC-TOPOS - 1-5.(verschrikkelijk niet om aan te zien)