Matopo: een belevenis

25 oktober 2018 - Matobo, Zimbabwe

25 oktober: dagje neushoorn

Na stevige kilometers en ongeveer 3 ½ uur in de bus komen we aan in Bulawayo, de 2estad van Zimbabwe. 700.000 inwoners. We maken een korte stop bij het gemeentehuis, een mooi gebouw in het hartje van de stad. 30 minuten pauze, op zoek naar koffie, niet te vinden. Rommelig, veel bedelaars op straat, hier en daar een straatmarkt. We zijn de supermarkt niet eens ingegaan, want er staan vast weer rijen mensen bij de kassa. Daarna door een villawijk gereden waar de Kwakkenberg niks bij is. Heb later van onze gids gehoord dat real estate hier internationaal gezien niks kost. Voor $ 120.000,- heb je een huis met 3000 m2grond, vijf slaapkamers en een zwembad. Maar dan wel met een muur eromheen, een toegangspoort en bord van bewaking door Safeguard. Ik ken dit uit Johannesburg, en dan hadden ze ook nog twee Rottweilers in de tuin. Toch gaf de gids aan dat het hier best veilig is. Hij is van Rhodesian ouders, hier geboren en voelt zich Afrikaan. Spreekt ook 5 locale talen. De lodge is een oase: Travellers Guest House, met een mooie tuin, zwembad (wat we niet gebruiken, want we zijn pas laat terug). Keurige kamer met bad en prima douche.

Na een keurige lunch met pasta om 14:00 op stap met een Landrover waar iedereen keurig inpaste. Ik mocht met mijn fotospullen naast de chauffeur plaatsnemen. Naar het Matopo national park voor een game-ride en rhino-walk. Nou dat hebben we geweten. Spectaculair. Natuurlijk het gewone spul gezien, geen luipaard, leeuwen hebben ze hier niet in het park. Maar toen de eerste groep neushoorns: een babytje van 2 weken, twee dames en één heer die bij het groepje had aangesloten (geen vaste gezins-structuur met vader). Gesplot, teruggereden en daarna wachten. Ze zouden zeker de weg oversteken om te gaan drinken in het dal aan de overkant. Ja hoor, binnen 10 minuten prijs. 30 Meter voor ons de weg over. Daarna zijn we uitgestapt en met de gids achter de groep aangegaan. Op 80 m afstand gebleven en daarna met omtrekkende beweging de rots opgeklommen om achter de beesten te komen. We konden ze prachtig van een meter of 30 observeren. Ze zien slecht, ze horen bijzonder goed (kunnen de oorschelp ronddraaien) en ruiken uitstekend. Maar met de wind in de goede richting en op de rots staande ruiken ze ons niet. Prachtig overzicht.

Daarna een tweede keer prijs. 2 Mannetjes van dichtbij kunnen zien. De gids voorop, hij geeft aan van hoe of wat.

En dan de derde keer: op 5-8 meter afstand 5 drinkende neushoorn kunnen bewonderen. Prachtig!

Daarna in het donker met de Jeep zo’n 45 minuten terug naar onze hotelletje, lekker gegeten en zo meteen naar bed. Morgen weer vroeg op pad.

1. Hans:
    26 oktober 2018
    Imposante beesten die neushoorns. Hebben sommige een oormerk of zo?
  2. Ma en Pa.:
    26 oktober 2018
    Ja dat oormerk (geel) meende ik ook te zien.
    Allemaal indrukwekkend, en weer mooie foto,s.