regen in Lucca, zon aan de kust

4 september 2021 - Lucca, Italië

04-09

Op zoek naar de markt, die er niet meer in zijn oude vorm is. Kunnen we ons ook wel voorstellen met COVID. 100 man op 10m2 met verkoop vanuit de vele kraampjes is als een voetbalwedstijd of één dags festival. Ze hebben op de stadsmuur een afgesloten markt met bijna 200 kraampjes (Murabilia). QR code laten zien, temperatuur (doen ze hier op de pols) en entree kaartje. € 8,- en voor 65+, jawel, € 6,-. Veel bloemen, planten en kunst-snuisterijen, echter geen kleding, waar Silvia zich op verheugd had. Toch wel 1 ½ uur rondgelopen.

Daarna de stad in om klassiek te winkelen: kijken, kijken, niet kopen. Veel kleding zaakjes toch wel in de stijl van Via Fillungo van Irene. Niet alleen de zaak heet zo, maar ook de belangrijkste winkelstraat in Lucca.

Het was de hele ochtend al flink bewolkt, maar rond 11:30 zowaar regen! Na een kopje koffie maar weer richting hotel gelopen en daarna met het autootje richting de kust. Veel beter weer. Ik had het idee naar de Cinque Terre te gaan, maar La Spezia was al 80 km en het eerste van de 5 stadjes van het natuurreservaat op bijna 100 km. Hier hebben we dus maar vanaf gezien. Via de zo ongeveer 20 km+ lange boulevard van Viareggio naar Massa gereden. Prachtig weer, felblauwe lucht en zon++.  Hier de lunch genuttigd net even 200 m van de kustlijn af. Een prachtig zaakje met als specialiteit ham (La Prosciuterria), waar we een heerlijk plankje ham-kaas-brochetta gegeten hebben.

Wat op de pier gewandeld, het strand bewonderd, wat hier toch wel veel meer hutje-mutje was dan in Viarregio.  Daarna weer in een uurtje naar Lucca gereden zonder oponthoud. De stappenteller van vandaag tot bijn 20.000 opgevoerd en in de avond prima gegeten op de hoek van de straat bij het hotel in Antica Drogheria.

Morgen naar Siena naar ons volgende hotel, net buiten de stad (Hotel Garden). Gaan we proberen via voornamelijk secundaire wegen. Misschien kunnen we om 15:00 zien hoe Max Verstappen van Pole-Position vertrekt in Zandvoort.