The longest day

26 augustus 2019 - Bayeux, Frankrijk

26-08-19

Weer vroeg wakker, lekker en goed verzorgd ontbijt.

Flinke route gepland en bijna alles gezien:

·     Duitse militiaire begraafplaats in La Cambe. Zeer sober ingericht, passend bij de verliezende partij, maar wel waardig.

·     John Cleese de parachutist aan de kerktoren van St. Mère Eglise hangend (6 juni 1944 01:30 uur). Heel interessant verhaal, heeft het na ontsnapping oveleefd en nog meegevochten in 1944 operatie Market Garden in Nijmegen!

·     Hier tegenover het Airborne museum. Buitengewoon mooi zicht gevend op de ondersteunende functie van de luchtbrigades op de landing op Utah Beach

Lekker kopje koffie op advies van Tripadvisor gedronken en weer op weg voor de rest van de tocht van rond de 200 km van vandaag.

·     Utah beach. Imposant ; hebben het museum even overgeslagen

·     Le Batterie de Maisy: deze enorme kanonnen werden aangestuurd vanuit Pointe du Hoc. We zijn niet de loopgraven, tunnels en bunkers ingegaan

·     Point de Hoc: met strategisch uitzicht over zowel Utah als Omaha beach waar de Amerikanen zijn geland. Strategisch enorm belangrijk om ook de batterie de Maisy uit te schakelen. Prachtig uitzicht bij inmidderls helder weer.

·     Omaha beach; imposant mooi strand, maar wat een kanonnenvoer voor de landende troepen!

Lunch weer op aangeven van Tripadvisor, maar ons voorkeurstentje was op maandag dicht, twee anderen bom-vol en uiteindelijk op de route gewoon bij eetbarretje met goede recensies lekker broodje/pannini gegeten.

·     American war cemetery: wat een indrukwekkend geheel. Prachtig gelegen boven Omaha beach. Schitterend verzorgd park, met  monument en zo’n 20-duizend! witte kruizen. Wat een verschil met de soberheid van de Duitse gesneuvelden.

·     Memorial de Caen: het oorlogsmuseum wat eigenlijk niet alleen D-day uitbeeld, maar de hele Europese (en ook intercontinentale zaken in Azië met de Jappen) geschiedenis vanaf de WO I tot aan de val van de Berlijnse Muur (einde koude oorlog) en beeld brengt; spullen, foto’s, documenten en film incl. 360°video voorstelling.

Uiteindelijk om 19:00 weer richting Bayeux, waar we lekker gegeten hebben weer op Tripadvisor advies (1e was dicht, maar deze werd ook aanbevolen). Om 21:30 uur terug op het kasteel na voor ons de longest day, maar dat is natuurlijk luxe kinderspel vergeleken bij 06 juni 1944, met ruim 60.000 gesneuvelde militairen en ook nog eens in de dagen daarna zo’n 20.000 burgers in Normandië  (Caen en Rouen voor bijna de helft platgebombardeerd).

Nu lekker slapen en morgen op pad naar Larcay bij Tours (bijna 300 km).