Hwange national park

24 oktober 2018 - Hwange National Park, Zimbabwe

24 oktober:

De laatste etappe van de reis. Inschrijven, weer alles invullen (automatisering?). Groep van 13 man, deels camping, deels accomodated. Weer zeer internationaal gezelschap; van Rusland tot Brazilië.

Valse start. De supermarkt om de hoek is om 08:30 uur nog niet open. Overigens weer een rij voor het tankstation van hier tot Tokio! We horen later van de chauffeur Trust dat dit met schaarste te maken heeft en de wijze van betalen met $Bond, gewoon nepgeld als het ware, wat voor de locale bevolking het door de regering gedrukte papier is. Is buiten Zimbabwe niks waard en binnen Zimbabwe moeizaam te gebruiken. We hebben de schaarste ook al in restaurants gemerkt. De helft van de menukaart is er gewoon niet.

Nog even terug naar het hotel, gasfles vergeten.

Al met al toch om 08:30 op weg naar de bestemming: Hwange national park. In Hwange zelf in de supermarkt zowel inkopen voor de reisleiding voor het eten als voor ons. In de Appie razend druk, rijen volk bij de kassa. Heeft ook met de $Bond betaling te doen. Wij naar een Liquorshop aan de overkant en zonder wachtrij 5 flesjes Sparkling Water bemachtigd 5x0,80=$4,-.

Daarna nog wat kilometertjes door heuvellandschap gereden met de nodige bomen. Overal links en rechts huisjes in groepjes van 3-8, deels van hout/riet, deels van steen gebouwd. Overal geitjes, kippen, rundvee en hier en daar een aangelegde akker met gewassen. Veel dichter bevolkt dan Botswana en Namibië. (15 miljoen inwoners).

Ingeschreven. Wat basic lodge, zonder douche maar met bad. Echter prima te doen.

Na de lunch uiteindelijk van 15:30 tot 18:30 een game drive door het Hwange park met een overmaatse 4WD waar we allemaal inpasten. Niks nieuws, wel wat leuke dingen: struisvogel gezin met pa, ma en 8 jonkies (zeldzaam te bekijken volgens de gids). Wat vogelwerk, een wilde hond (jakhals) en uiteindelijk toch een grote groep olifanten rondom een waterwhole, met daarin ook 2 nijlpaarden. Nog wel een katachtige gespot (gevlekt, maar veel kleiner dan een luipaard) een chevat. Te snel weer tussen het gras om een plaatje van te schieten. Geen leeuwen dus, geen jachtluipaard en dat zal morgen ook niet gezien worden. (waarschijnlijk alleen ’s morgens vroeg).

Na een lekker diner met een stoofpotje kip briefing voor morgen gehad van Solweti (Mama-sol). 06:30 ontbijt en 07:15 de hort op.