Dagje Bandung (anders dan gewoon toerisme)

1 september 2017 - Bandung, Indonesië

Rijkelijk ontbijt en om 08:00 Bandung zelf te lijf. Eerst te voet. 1e Museum op 200m was gesloten (1-9 de Moslim-feestdag). Daarna naar de grote Moskee. Drukte van belang op het (kunst)grasveld voor de moskee. Hele gezinnen in de pick-nick modus. Gebed was volgens Edwin net afgelopen. Wij de schoentjes uit en de (moderne) moskee in. Wel mooi en groot gebouw, maar de moderne inslag is toch anders dan de klassieke zoals we die kennen van bijv. de Aya Sofia in Istanbul. Er waren die ochtend 8.000 man voor het ochtendgebed geweest.

Hierna nog met de lift in een van de torens omhoog met een prachtig uitzicht over de (smoggy) stad.

Met onze chauffeur vervolgens naar Ereveld Pandu Dutch Cemetery. De OGS (oorlogs-graven-stichting) onderhoud dit monument, wat werkelijk indrukwekkend is. Gevallenen uit de WO II (burgers, KNIL militairen) en volgens mij ook gevallenen van de politionele acties (6e Regiment Stoottroepen) rusten hier in een zeer vreedzame omgeving. Volgens mij is Hans van Weert hier vorig jaar met de jongens ook geweest.

Vervolgens met de auto naar een van de buitenwijken gereden. In de middle of nowhere bij mensen naar binnen. Bleek de nicht van Edwin te zijn. Een hartelijk welkom, ook in het kader van de feestdag natuurlijk.  Er werd door een aantal mensen in een overdekt hoekje van de binnenplaats “geslagerd” aan diverse stukken rund. Allemaal in kleinere porties in plastic zakjes, want voor vanavond middernacht moet alles over de armen verdeeld zijn.

Aan een tussen maaltijd (geen honger na het ontbijt, maar er stond van alles lekkers, waaronder een soep) en met iedereen op de foto. De oudste dame bleek 100+ te zijn, maar nog helder van geest. Een oudere man met zichtbaar de verschijnselen van een beroerte in de rolstoel werd geknipt en geschoren en iedereen van de familie en vrienden van het binnenplaatsje moest zo ongeveer met ons op de foto.

Ze hebben overigens wel allemaal een PDA waar ze foto’s en selfies mee maken.

Daarna kwam de mededeling dat er nog een koe onderweg was voor slachting. We hebben dit spektakel (soms met enige tegenzin) gezien. Een jonge stier (< 2 jaar) werd vastgebonden en op de grond gefixeerd. Beest natuurlijk super onrustig, oncomfortabel, zijn lot aanvoelend. Daarna een korte ceremonie met gebed en met grote aandacht voor de juiste techniek werd het beest gedood door de luchtpijn en beide halsslagaders met chirurgische precisie te doorsnijden. De doodsstrijd waarvoor de rituele slachten in Nederland natuurlijk bij de wet is verboden was gelukkig kort. Heb het wel op de foto gezet, zonder het bloederige deel, want dat vonden wij toch niet kies. Hoe het verder gaat hebben we later op de middag elders gezien.

Na nog wat nagepraat te hebben vervolgens richting het “stadhuis” Gedung Sate. Prachtig gebouw, maar ook hier was het niet mogelijk naar binnen te komen. Feestdag er was een belangrijke meeting gaande, dus Edwin kon de beveiliging niet omkopen. Vlak daarbij heerlijke lunch genoten in Sindang Reret Restoran.

Na de middag eerst weer in een woonwijk rondgelopen. Hier de afwerking van het slachten gezien. De huid wordt geheel ontvet en gebruikt voor o.a. de trommelvellen. Leerverwerking volgens Edwin niet.

Alles wordt per direct uitgebeend en in porties voor de armen verdeeld. We moesten van de mensen die hiermee bezig waren e.e.a. op de foto zetten. Soms hilarische momenten, dat wel. In de wijk hebben we een goede indruk gekregen over de woonsituatie van de “gewone” Javaan. Iedereen vriendelijk en met een brede lach op het gezicht. Komen we bij een klein winkeltje, waar Edwin vraagt waar we een koffie kunnen drinken. Welnu, hier natuurlijk! Wordt acuut een bankje buiten voor ons neergezet. We zitten aan het hek van een Kindergarten (vandaag dicht). Maar binnen 5 minuten hadden we volle belangstelling van mannen, vrouwen en vooral kids. Weer met iedereen op de foto en een lol dat ze hadden! We konden er bijna niet weg komen.

Uiteindelijk wat te vroeg aangekomen bij Saung Angklung Udjo. Een twee uur durende show met diverse aspecten van dans en muziek, vooral met het eenvoudige Bamboe instrument de Angklung. Veel kinderen die aan de uitvoering gezicht gaven. Deels toeristisch, waar wel mooie elementen in de show. We werden met de hele groep geinstueerd in het zelf musiceren. Ieder kreeg een bepaalde toonhoogte en met handgebaren kregen we van de dirigent aangegeven wanneer wie moest rammelen. Het meest imposant was toch wel het Angklung orkest dat liedjes van de Beatles, maar uiteindelijk zelfs Bohemian Rhapsody speelde. Indrukwekkend mooi!

Daarna richting hotel, gegeten in een niet om aan te ziene Chinese tent in de buurt van het hotel. Ambiance van 0, maar heerlijk vis gegeten. Sil kon echter nauwelijks een hap naar binnen krijgen. Zoals bij iedere vakantiereis enorm last van obstipatie en als er niks uitkomt kan er ook niks meer in. Een beetje ziek zwak en misselijk, ook wat gebraakt de nacht in. Laten we hopen dat het wat op gang komt. Voor diarree hebben we alles bij ons, maar voor opstopping helaas niet.

1. Hans:
    4 september 2017
    Ereveld Bandung heb ik met Jet al eerder bekeken (oom van Jet ligt daar). In Jakarta ben ik met de jongens naar Menteng Pulu geweest.