(nationale) file dag: Jakarta-Bogor-Bandung

31 augustus 2017 - Bandung, Indonesië

Vroeg uit de veren. Gids was al rond 06:30 uur in de eetzaal en constateerde tevreden dat we wakker waren. Op pad, de stad uit ging wel, maar aan de andere kant een file! Mega! Richting Bogor voor het Taman Mini Indonesia verliep vlot. Was aan de zuidkant van Jakarta. Een soort openlucht museum zoals wij dat in Arnhem kennen. Is opgericht door de vrouw van de president met als doel aan een ieder te kunnen laten zien wat de traditionele zaken waren (vooral huizen) op de diverse eilanden.

Wij hebben wat meer aandacht besteedt aan de prachtige traditionele batak huizen en het verhaal er om heen. Gebouwd aardbevingsbestendig op houten palen, vrij van ongedierte en nog vele andere details van het leven in hun community. De rest van de auto gedaan, bouw op Java is weer heel anders,  Bali heeft zijn kenmerken en ook Ambon kwam in beeld. Chinese tempel, moskee, christelijke kerk, katholieke kerk, van alles is er.

Daarna weer een stukje autoweg om de botanische tuin te bezoeken, nu precies 200 jaar geleden door een Nederlandse botanicus opgericht. Prachtige bomen, hier en daar ook wat bloemen en aan de rand van het park het prachtige presentiele paleis zichtbaar, maar niet open voor het publiek. Rondleiding van een Nederlands sprekende javaanse schone. Ze had een cursus Nederlands gedaan, had het niet van oudsher meegekregen. Keurige uitleg. Overigens hoeven we nergens meer fooi te geven, want we hebben aan Edwin een bedrag per dag gegeven waarvoor koffie, fooien voor locale gidsen, kofferdragers, portiers e.a. Na een lekker kopje koffie op weg richting de Puncak pas en Bandung.

Een drukte van belang, in Nederland nog nooit zo vaak en zo lang in de file gestaan. In ieder dorp allerlei winkeltjes langs de weg (local market) en vanuit de zijstraten verkeer wat de doorgaande weg geheel blokkeerde. Het leek wel of overal iedereen met auto of motor onderweg was. Wat tussenstops gemaakt om niet helemaal om te komen van verveling en uiteindelijk om bijna 19:00 door Bandung gestuiterd naar het hotel. (5 miljoen inwoners! En die hebben vast bijna allemaal een auto en/of motor/scooter).

We hebben de moed opgebracht om Tripadvisor te volgen en op 400-500 m te gaan eten in restaurant Braja Permai . Was internationaal gericht (veel Italiaanse gerechten), maar wij hebben een indisch potje gegeten. Moe het bed in.

Morgen wordt het programma aangepast. Het is morgen een nationale feestdag voor de Islamieten met o.a. het ritueel slachten in het arsenaal. We hebben de geiten en koeien langs de weg gezien die in de uitverkoop waren. Het schijnt dat met name de armen hiervan profiteren. Die krijgen van de rijkere Islamiet vlees toegestopt.

Hij verwacht een enorme drukte naar de witte krater en hij vond deze dode vulkaan niet zo interessant. We zien nog genoeg vuurspugend geweld o.a. op het Dieng plateau. We krijgen een rondleiding door de stad, waar veel oude Hollandsche invloeden gezien zullen worden.

1. Hans:
    4 september 2017