km vreter richting het noorden

7 oktober 2018 - Maltahohe District, Namibië

07 oktober: kilometervreter (795 km!)

Vroeg op en om 07:00 in de truck op weg. Naar het noorden, zo’n 500 km via Keetmanshoop (korte sanitair stop) naar Mariëntal, waar we een pauze van een half uurtje gemaakt hebben. Tankstop en olie bijvullen, wat check-ups van de truck. Heerlijke capucino bij Wimpy’s gedronken en drinken en knabbelwaar ingekocht. Daarna richting het Westen, grotendeels verharde weg. Laatste 100 km weer met massage over onverharde paden. Bewolkt en zelfs een regenbui! Zandstorm. Paar springbokken op afstand gezien en wat wilde paarden. Voor de rest hier en daar een boerderij bij koeien, geiten en het laatste stuk alleen maar rotsen. Uiteindelijk rond 17:00 op de bestemming aangekomen: Namibgrens. Aan de bergrand in de rotsen in prachtig onderkomen gehuisvest voor 2 nachten. Hoezo “basic lodges”. Het enige is dat we nog zo’n 2 ½ uur van de Sossusvlei,  Deadvlei, Dune 45 en de Sesriem Canyon verwijderd zijn. Onderkomens in het natuurpark zelf zijn a) niet te betalen en b) altijd vol geboekt. NOMAD heeft voor deze idyllische locatie gekozen vanwege zijn ligging en uitstraling. Zie de bijgevoegde plaatjes. Een zonsopkomst bij Dune 45 is alleen te doen als je in het park slaapt. Het park zelf gaat pas bij zonsopkomst open en dan duurt het nog een dik half uur voor je op de plek des (on)heils aangekomen bent. Dat is dus niet de reden dat we vroeg uit de veren moeten.

’s Avonds rond 19:30 een heerlijke maaltijd genoten met de groep en briefing van de volgende dag gekregen. Sfeer zit er goed in ondanks de 800 km dag, waar de chauffeur een zware taak aan gehad heeft. Nog even met de kok gebabbeld. Lieve man die in Livingstone woont. Liet foto’s van vrouw en twee kinderen zien (zoon14, dochter 18). Hij is trots op zijn kinderen.

Wekkertje om 04:30 uur, ontbijtje 05:00 anders zijn we te laat in de Vlei en wordt het veel te warm. Ook de dag erop wordt een vroegertje 05:00 op pad. Fotoapparatuur en back-pack voor morgen met voldoende drinken al klaargemaakt. We zijn er klaar voor!