dagje pinguin en walvis

1 oktober 2018 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Vroeg op en ontbijtje. Keurig op tijd opgehaald door een vriendelijke heer. Dennyson Charlton. Een freelancer die zaterdag 5x gebeld is en uiteindelijk dus bereikt werd door Private Safaris, de locale reisorganisatie.

In een keurig Mercedes Vitaro busje richting de Westkaap. Over een prachtige kustweg naar Cape Nature, waar de grootste pinguin-kolonie van Z-Afrika is gehuisvest. Voor 25 ZAR p.p. mochten we over een houten loopbrug naar de rotspunt waar het meeste te zien was. Honderden van die rare zwart-wit jongens, die in militaire kolonne achter elkaar aanwaggelen op het land. Nog wat andere vogeltjes gespot en het 150-600 telekanon met schouderstatief ruim uitgeprobeerd. Paar mooie prentjes zijn bijgevoegd.

Nog een stevige koffie genuttigd en richting Hermanus. Dennyson vertelde dat deze plek puur afhankelijk was van de walvissen ter plekke en buiten dit seizoen zo ongeveer een spookstad was. Nu een drukte van belang, maar maandag was volgens hem de rustigste dag,  Uiteindelijk in de oude haven aangeland, waar  zowaar het voucher als zodanig kon worden ingeleverd. Zwemvestje aan (wij zijn de enigen die dat doen), was in 2013 goedgekeurd, maar volgens mij nog wel goed in orde. Leuke introductie van een enthousiaste Afrikaander, met uitleg wat nu de redenen waren dat de walvissen zich vooral in deze baai concentreerden. Verhaal met wat humor en de boot op (maximaal 80 p, nu met 50 p) en rond 12:00 uur de zee op. Jawel de natuur was ons goed gezind. Grote jongens en meisjes (moeder) tot 18 m lang en de inmiddels flink uit de kluiten geschoten jongen. We hebben het op zo’n 50-200 m van de boot gezien (bridging oftewel springen; tailing, oftewel de staart boven water). Met de 80-200 lens was het te behappen, maar het fotograferen op een ruim schommelende boot op doelen waarvan je niet weet wanneer ze echt boven water komen is een uitdaging. Goed gelukt (zie de foto’s).

Daarna heerlijk en voortreffelijk visplateau verorberd bij Ocean Basket Hermanus (bij de nieuwe haven) en om 15:00 richting Kaapstad. Rond 17:00 in het Holiday Inn terug. Even gekeken waar NOMAD kantoor is (200 m van het hotel, de mensen van het hotel hebben al aangeboden met de bagage te helpen).Wat rondgelopen en rond 18:00 een van de Tripadvisor adviezen (no. 3 van 968) gevonden Chefs Warehous & Canteen. Leuke entourage, uiterst vriendelijke bediening en keuze uit 1 tapas menu to chare (met 8 gangen). Flesje wit van de Westkaap erbij en zien wat het wordt. Fantastisch!! Het ene gerechtje nog lekkerder dan het andere, gewoon ster-niveau! Zelden voor zo weinig geld zo lekker gegeten.Terug naar het hotel, foto’s bewerkt en verhaaltje voor de blog geschreven.

Nu naar bed en morgen weer vroeg op pad.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Hans:
    2 oktober 2018
    Mooie plaatjes, goed objectief :)
  2. Ma en Pa.:
    2 oktober 2018
    Wat een mooie en duidelijke foto,s.Ma was jaloers op jullie visschotel. Fijn dat het allemaal naar jullie zin is.